Antropologia filozoficzna od wieków stara się
ostatecznie zdefiniować jakie i czym jest człowieczeństwo,
odpowiedzieć na pytania o istocie ludzkiej i wypracować koncepcję
człowieka, która określi jego naturę. Tak samo jak etyka - istota
ludzka jest jednym z centralnych zagadnień filozofii. Podobnie jak w
kwestii etyki, pytania o naturę ludzką nie znajdują prostej i
jedynej odpowiedzi. Mimo usilnych starań i wieków doświadczeń do tej
pory nie sformułowano uniwersalnego schematu psychiki człowieka,
który w sposób jednoznaczny potrafiłby opisać sposób zachowania i
postawę w dowolnej sytuacji. Dzieje się tak dlatego, gdyż człowiek
nie jest maszyną, w przypadku, której można dokładnie przewidzieć
lub zaplanować proces działania, lecz istotą myślącą, która w sposób
niedefiniowalny a niejednokrotnie oryginalny kieruje swoim życiem i
postępowaniem. Próba interpretacji człowieczeństwa, jako pojęcia
uniwersalnego, odnoszącego się do dowolnej osoby, przewyższa zamiary
ponad siły człowieka i ostatecznie jest skazana na porażkę. Na
przestrzeni wieków ustaliły się jedynie statystyczne stereotypy i
normy postępowań, które zmieniały się wraz z upływem czasu i
przemijaniem. Dotyczą one przede wszystkim postaw człowieka w
sytuacjach jednoznacznych dla ogółu danej społeczności i nie
uwzględniają zachowań skrajnych, wynikających z odmienności
poszczególnych jednostek. Stanowią one obecnie zbiór tzw. praw
moralnych, których złamanie spotyka się z powszechną krytyką i
dezaprobatą. Powyższa generalizacja problemu jest koherentnie
powiązana z indywidualnym podejściem do każdego człowieka, co
sprawia, że czuje się on doceniony i potrzebny w określonym
środowisku.
tekst pochodzi z: http://lotos4.fm.interia.pl/pozytywizm/97.htm -->
|